Sinds de start van TopVisuals, in 2021, gebruiken wij voor onze visualisaties Blender 3d als programma om scenes op te bouwen, materialen te maken en visualisaties te genereren. Hier zijn diverse redenen voor. In deze blog vertellen wij meer over Blender 3d en waarom dit voor ons de perfecte tool is voor het maken van 3d-visualisaties.

- Veel interne Knowhow.
Al ver voor TopVisuals heeft Kyron al gewerkt met Blender 3d. Vanaf de begin stadia van dit programma heeft hij veel kennis opgedaan over het programma, de achtergrond van het programma en alle updates die daarna volgde. Hierdoor kennen we het programma door en door. Dit helpt ons efficiënt te werken. Zo kunnen we parametrische modellen maken in Blender 3d, die we voor meerdere projecten kunnen gebruiken. En efficiëntie is uiteraard zeer belangrijk binnen ons werk. Veel van onze projecten hebben aspecten die overeenkomen. Door dit deels te automatiseren, hoeven niet modellen niet opnieuw tekenen, of materialen niet opnieuw samen te stellen.
- Open-source
Mocht u nou een 3d-visualisatie vraag hebben, of hulp nodig hebben met Blender 3d, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Wij kijken graag hoe we u kunnen helpen.

Blender 3d is een open-source programma. Dit betekend dat het programma van een stichting is zonder winstoogmerk, en dat de community meebouwt aan het programma. Het voordeel hiervan is dat het programma veelal aangepast kan worden aan wat wij specifiek nodig hebben. Tevens zijn wij met het programma niet afhankelijk van een grote multinational die zijn eigen agenda er op nahoudt. Wat ook een groot voordeel is aan Blender 3d, is dat het een gratis programma is. Dit is dus een kostenpost minder voor TopVisuals, wat resulteert in kostenbesparing voor de klant.
Dat Blender 3d gratis te verkrijgen is, helpt ons ook met het inspireren van de volgende generatie. Zo zijn wij in juni 2025 naar een praktijkschool gegaan om daar een les in blender 3d te geven. Het helpt enorm dat het programma kosteloos te verkrijgen is. Hierdoor is die drempel weggehaald voor de beginnende 3d-artist.
- Plug-ins
Dezelfde community die Blender 3d in leven houdt, is ook erg behendig in het maken van plug-ins. Voor elk vakgebied zijn er wel plug-ins te vinden. Zo gebruiken wij een plug-in om IFC en Revit modellen te importeren in Blender. Op deze manier kunnen wij modellen van de architect 1 op 1 importeren in Blender, zonder dat er gegevens verloren gaan. Daarnaast gebruiken wij diverse plug-ins om snel nieuwe assets in te laden.
- Resultaten tellen
Uiteindelijk maakt het niet heel veel uit welk programma je gebruikt. Het gaat om het eindresultaat. In de fotografie is de eeuwige discussie welk cameramerk het beste is, Canon, Nikon of Sony? Maar uiteindelijk maakt het niet veel uit. Het zijn alle drie goede merken, het is maar net wat jij het fijnst vindt om mee te werken. Dit geldt met 3d-visualisaties hetzelfde. 3ds max van Autodesk en Cinema 4d van Maxon zijn ook zeer goede tools om 3d-visualisaties mee te maken. Deze programma’s zullen ook punten hebben waarin ze verschillen en zo niet beter zijn. Echter hebben wij gekozen om te werken met Blender 3d. Wij kennen de software door en door, en kunnen hiermee de best mogelijke resultaten maken voor onze klanten.